Tryb eksternistyczny
Pytania i odpowiedzi dla osób, które zamierzają ubiegać się o nadanie stopnia doktora w trybie eksternistycznym
- Gdzie znajdę informacje dotyczące procedury nadania stopnia doktora?
– Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (dalej – Ustawa);
– Uchwała nr 157 Senatu Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 29 czerwca 2022 r. w sprawie określenia sposobu postępowania w sprawie nadania stopnia doktora oraz stopnia doktora habilitowanego na Uniwersytecie Warszawskim – w szczególności załącznik nr 1 (dalej – Uchwała).
- Jakie wymagania musi spełnić kandydat ubiegający się o nadanie stopnia doktora?
Kandydat musi spełnić wymagania określone w par. 4 załącznika nr 1 do Uchwały nr 157 Senatu Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 29 czerwca 2022 r. w sprawie określenia sposobu postępowania w sprawie nadania stopnia doktora oraz stopnia doktora habilitowanego na Uniwersytecie Warszawskim.
- Jak wygląda rozpoczęcie procedury ubiegania się o nadanie stopnia doktora?
Procedura rozpoczyna się od złożenia wniosku do Przewodniczącego właściwej Rady Naukowej Dyscypliny (lub Rady Naukowej Dziedzin) o wyznaczenie promotora lub promotorów albo promotora i promotora pomocniczego.
Wyszukiwarka promotorów – link do strony Szkół Doktorskich: https://promotorzy.szkolydoktorskie.uw.edu.pl/search
Do wniosku dołącza się:
1) dane osobowe i kontaktowe kandydata;
2) konspekt rozprawy doktorskiej wraz z uzasadnieniem podjęcia tematu badawczego;
3) harmonogram pracy badawczej;
4) oświadczenie osoby proponowanej na promotora o gotowości podjęcia opieki nad kandydatem oraz jego opinię dotyczącą tematu badawczego oraz harmonogramu pracy badawczej;
5) życiorys naukowy, zawierający informację o najważniejszych publikacjach naukowych, projektach i stażach badawczych, w szczególności finansowanych ze środków przyznanych przez Europejską Radę ds. Badań Naukowych, NCN, NCBiR, NAWA, FNP lub ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki;
6) odpis dyplomu potwierdzającego posiadanie przez kandydata tytułu zawodowego magistra, magistra inżyniera albo równorzędnego lub dyplomu, o którym mowa w art. 326 ust. 2 pkt 2 lub art. 327 ust. 2 Ustawy, dającego prawo do ubiegania się o nadanie stopnia doktora w państwie, w którego systemie szkolnictwa wyższego działa uczelnia, która go wydała.
Rada Naukowa Dyscypliny wyznacza promotora/promotorów w terminie dwóch miesięcy.
W celu weryfikacji uzyskanych efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomie 8 PRK Przewodniczący Rady powołuje komisję. Wytyczne w przedmiocie zakresu i formy weryfikacji określa Rada.
Kandydat może mieć wyznaczone od jednego do trzech egzaminów doktorskich.
Od daty wyznaczenia promotora/promotorów kandydat w trybie eksternistycznym ma 24 miesiące na złożenie wniosku o wszczęcie postępowania w sprawie nadania stopnia wraz z rozprawą doktorską i pozostałymi załącznikami wymienionymi w par. 12 ust. 2 załącznika nr 1 do Uchwały.
- Jak wybrać właściwą Radę Naukową?
W konsekwencji wejścia w życie Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz nowego Statutu UW kompetencje w zakresie nadawania stopni naukowych należą do Rad Naukowych Dyscyplin (podstawa prawna: § 49 pkt 1 Statutu UW). Na Uniwersytecie działają 22 Rady Naukowe Dyscyplin (w dziedzinie nauk humanistycznych, społecznych oraz ścisłych i przyrodniczych) oraz Rada Naukowa Dziedzin.
Rada Naukowa Dziedzin nadaje stopień doktora w dziedzinie, w przypadku, gdy rozprawa doktorska obejmuje zagadnienia naukowe z więcej niż jednej dyscypliny naukowej zawierającej się w danej dziedzinie nauki i nie jest możliwe wskazanie jednej dyscypliny, w której nadaje się stopień.
Rady Naukowe nadają stopnie naukowe zgodnie z nową klasyfikacją dyscyplin. Więcej informacji można znaleźć w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 11 października 2022 r. w sprawie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych.
- Jaka jest wysokość opłaty i termin płatności?
Opłata za postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora w trybie eksternistycznym to trzykrotność minimalnego miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego profesora uczelni publicznej, określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 137 ust. 2 Ustawy, zaokrąglona w dół do pełnych złotych.
Aktualnie opłata wynosi 28 110,00 zł.
Opłatę należy uregulować przed złożeniem wniosku o wszczęcie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora.
Opłatę należy wnieść na konto Uniwersytetu nr: 28 1160 2202 0000 0004 6390 8135. Dokonując wpłaty należy wskazać imię i nazwisko kandydata.
- Czy w przypadku odmowy wszczęcia postępowania, opłata zostanie zwrócona?
W przypadku odmowy wszczęcia postępowania opłata podlega zwrotowi, po potrąceniu kwoty 9 370,00 zł.
- Czy można uzyskać zwolnienie z opłaty?
W szczególnie uzasadnionych przypadkach Rektor może podjąć decyzję o zwolnieniu z całości lub części opłaty na pisemny wniosek kandydata.
Opłaty nie pobiera się od nauczycieli akademickich oraz innych pracowników zatrudnionych na Uniwersytecie Warszawskim w pełnym wymiarze czasu pracy.
- Czy kandydat ubiegający się o nadanie stopnia doktora w trybie eksternistycznym posiada status doktoranta?
Kandydat ubiegający się o nadanie stopnia doktora w trybie eksternistycznym nie posiada statusu doktoranta. Status ten przypada kandydatom kształcącym się w szkołach doktorskich, co jest odrębnym trybem ubiegania się o stopień doktora.
- Gdzie uzyskam pomoc w sprawach administracyjnych?
Obsługą administracyjną postępowań w sprawie nadania stopnia naukowego doktora zajmuje się Biuro Rad Naukowych. Zachęcamy do kontaktu z opiekunem właściwej Rady Naukowej Dyscypliny, która nadaje stopień. Adresy mailowe Rad Naukowych są wymienione na stronie https://radynaukowe.uw.edu.pl/kontakty-do-rnd/.